lördag 29 januari 2011

Lyckad företagarträff med Medeltidsveckan

Historiskt har Medeltidsveckan på Gotland haft det svårt med ekonomin. Problemet är enkelt, men inte helt enkelt att lösa. Det är många som tjänar pengar på Medeltidsveckan - men inte huvudarrangören.
Enligt Turismens utredningsinstitut så rör det sig om cirka 124 miljoner kronor som tillförs den gotländska ekonomin varje år tack vare Medeltidsveckan. Och det är pengar icke att förakta.
Genom åren har Medeltidsveckan haft olika sponsorer och kommunen har funnits med som en garant med ett större grundbidrag i form av en mindre summa pengar och kommunala tjänster.
Medeltidsveckan genomförs varje år vecka 32 och har gjort så sedan starten för 27 år sedan. För många har det blivit en institution, ett måste, något man måste delta i varje år.
Under mina sex år som ordförande (2002-2008) lärda jag känna Medeltidsveckan, många av dess deltagare, själen i verksamheten som långsamt tränger på och går in i en utan att man egentligen märker det. Att man blivit intagen av veckan märker man när man helt naturligt börjar diskutera kläder, skosulor och medeltida kryddning utan att tycka att det är lite udda. Jag erkänner utan några ursäkter att jag är förförd av Medeltidsveckan kraft och tror aldrig jag uppnår styrkan att ta mig ur. Och det beror på att jag inte vill. Jag trivs i Medeltidsveckovärlden, med människorna, med kläderna, med aktiviteterna och möjligheten att någon gång om året försvinna in i en värld där man får leka och bli ett vuxet barn utan att skämmas. Det är skoj med medeltidsveckan och det är gott för själen.

I torsdags. Genomförde Medeltidsveckan en företagarträff på Wisby Hotell. Det var med mycket försiktig optimism jag gick dit. Vis av erfarenhet hoppades jag inte för mycket. Men det gick över all förväntan. Ett mycket bra genomfört arrangemang under Julia Bendelins ledning. Och ekonomiskt ett mycket bra resultat för Medeltidsveckan. Positiva och intresserade företagare. Förhoppningsvis kan detta leda till ett fortsatt och långsiktigt samarbete Medeltidsveckan och öns företagare.
Om man ser till hur mycket pengar och PR Medeltidsveckan genererar så är de pengar Gotlands kommun har satsat och de pengar Region Gotland kommer (?) att satsa mycket små i sammanhanget. Det finns fastlandskommuner som skulle betala åtskilliga miljoner för ett arrangemang som Medeltidsveckan.
Trots min moderata partibeteckning och synnerligen borgerliga livssyn måste jag erkänna, att socialdemokraterna har förstått och uppskattat Medeltidsveckan på ett helt annat sätt än sina borgerliga systrar och bröder på Gotland. Ja, jag generaliserar men tyvärr finns det anledning att göra det.

Jag hade förmånen att sitta ordförande i Medeltidsveckan när Jan Lundgren (s) var kommunstyrelsens ordförande (och kommunens representant i styrelsen). Under de åren hade jag regelbundna träffar med honom där vi diskuterade Medeltidsveckan behovet av utveckling och hur kommunen kunde bidra på olika sätt. Tyvärr saknade hans efterträdare allt intresse för Medeltidsveckan. Nu väntar vi på hur Åke Svensson (s) agerar. Fortsätter han den kylslagna linjen eller går han Jan Lundgrens väg? Vi får se.

Översta bilden: Från Medeltidsveckans företagarträff på Wisby Hotell
Undre bilden: Trött Medeltidsveckoordförande av modell 2006, på Bornholm.


För den som vill läsa mer om Medeltidsveckans företagarträff så rekommenderas följande länkar: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6610302 och http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6610450

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar